13.05.2010

V dejinách sa objavili rôzne teórie o vzniku vesmíru. Medzi najznámejšie patria:

1. Boh a iné nadprirodzené javy
  2. Teória superstrún
  3. Veľký tresk (Big Bang)

V dnešnej dobe je pokladaná teória Veľkého tresku za najpravdepodobnejší vznik vesmíru, aj keď aj ona nedokáže na niektoré otázky spoľahlivo odpovedať.

Boh a iné nadprirodzené javy

Vznik vesmíru pripisovali Bohu už aj najstaršie národy na Zemi. Medzi ne patria starý Egypťania, severský Vikingovia, Aztékovia, Mayovia, Gréci, dnešný Kresťania a mnoho iných. Všetky tieto národy to pripisovali svojim Bohom alebo podobným nadprirodzeným javom.
Napríklad starý Egypťania si mysleli, že najprv bol všade chaos. Neskôr vznikol boh Ra z vlastnej myšlienky. Z neho postupne vznikali ďalší bohovia, ktorý predstavovali rôzne prírodné javy (obloha, zem a pod.). Ľudia podľa nich vznikli z oka boha Ra, ktoré poslal pohľadať boha Tefnuta. Oko boha Ra začalo slziť a vznikli prvý bohovia.
Kresťania a Hebrejci veria, že svet stvoril Boh za šesť dní, siedmy deň potom oddychoval. Biblia vraví, že svet existuje okolo 15 000 rokov. Najprv žili všetky tvory spolu a neskôr Boh vyhral tie, ktoré mali prežiť potopu sveta.

Teória superstrún

Táto teória predpokladá, že základnými kameňmi hmoty sú vibrujúce jednorozmerné struny a nie bezrozmerné častice. Tieto struny vibrujú rôzne v závislosti od druhu látky. Všetky interakcie sú vlastne spájanie a rozpájanie strún. Superstrunové teórie pracujú s 10 rozmerným priestorom. Podľa tejto teórie nemohol vzniknúť vesmír po Veľkom tresku z bodu singularity a teda sa do toho stavu nemôže ani vrátiť. Podľa Planckovej konštanty neurčitosti je energia zviazaná s časom. Teda vďaka náhodným fluktuáciám je možné si vypožičať energiu akoby z ničoho. Teda aj vákuum priam srší energiou, čo znamená, že vesmír mohol vzniknúť vďaka fluktuáciám napr. aj vo vákuu. Táto teória má jednu výhodu – odstraňuje prvotný bod (singularitu).

Veľký tresk

Malo k nemu dôjsť približne pred 13,7 miliardami rokov. Mal to byť obrovský výbuch, teda uvoľnenie nahromadenej energie. Vesmír tak mal vzniknúť z prvotného bodu – singularity. Singularita predstavuje bod, ktorý je nepredstaviteľne hustý a horúci. Nemal žiadnu hmotnosť a ani žiadne fyzikálne parametre. Tie vznikli až niekoľko zlomkov sekundy po výbuchu – Planckov čas.

Veľký tresk

Všeobecne sa uznávajú tri piliere pozorovaní podporujúce teóriu Veľkého tresku. Sú nimi Hubbleov zákon expanzie, pozorovaný v červenom posune galaxií, detailné merania kozmického mikrovlnného pozadia a početnosť zložiek svetla. Pozorované vzájomné vzťahy obrovských štruktúr vo vesmíre navyše veľmi dobre zapadajú do štandardnej teórie Veľkého tresku. V tejto teórii sa objavili aj niektoré problémy, väčšina sa podarila odstrániť pomocou pozorovaní alebo drobnými úpravami teórie.

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 1

Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený