17.03.2010

Nemecko po prvej svetovej vojne nemohlo, na základe Versailleskej zmluvy, obnoviť a vyzbrojiť svoju armádu podľa vlastných predstáv. Obmedzenia sa týkali aj bojových lodí, ktorých výtlak nesmel presiahnuť 10 000 ton. Dostatočne vyzbrojené, rýchle a pancierované lode však vtedy mali trojnásobne až štvornásobne väčší výtlak. Nemci zvolili kompromis a pri dodržaní stanovených podmienok sa rozhodli postaviť nový typ lode bez konkurencie vo výzbroji, pancierovaní a rýchlosti.

V priebehu slávnostnej námornej prehliadky konanej pri príležitosti korunovácie britského kráľa v roku 1937, sa predstavila nemecká bojová loď Admiral Graf Spee. V tieni obrovských krížnikov britského, amerického a francúzskeho loďstva dostala posmešný titul „vrecková“. Zanedlho už mala za cieľ potápať obchodné lode a narušovať prevádzku na námorných cestách. Za pomoci dômyselne rozmiestnených zásobovacích plavidiel začala križovať Atlantický a Indický oceán, pričom stihla potopiť deväť lodí s celkovým výtlakom 50 089 ton. Hlavnú výzbroj tohto ťažkého vojnového plavidla tvorilo šesť diel kalibru 280 mm, umiestnených po troch v dvoch vežiach. Delá mali dostrel 27 km a ich 330 kg ťažké granáty dokázali na vzdialenosť 20 km prebiť pancier akéhokoľvek krížnika. Okrem toho loď niesla osem diel kalibru 150 mm a 18 protilieta­dlových kanónov kalibru 37 a 20 mm. Vo výzbroji sa nachádzali ešte dva štvorhlavňové torpédomety kalibru 535 mm a dve palubné lietadlá Heinkel He 60, neskôr nahradené dolnoplošnými aradmi Ar 196. Dve lodné skrutky poháňalo, namiesto obvyklých parných turbín, osem dvojtaktných dieselových motorov MAN-9 s výkonom 41 748 kW, čím sa podarilo zvýšiť najmä akčný rádius. Posádka pozostávala z 33 dôstojníkov a 586 námorníkov, od roku 1935 z 30 dôs­tojníkov a 991 námorníkov.

Do pátrania po novodobom korzárovi sa zapojilo niekoľko desiatok vojnových plavidiel. 13. decembra 1939 trojica britských krížnikov, Exeter, Ajax a Achilles objavila nemeckú loď asi 300 námorných míľ východne od uruguajských brehov. Problém nastal v manévrovaní britského zoskupenia. Bočná salva nemeckej lode mala totiž hmotnosť 2164 kg oproti 1420 kg všetkých troch britských krížnikov dohromady. Korzár spočiatku sústredil paľbu na ťažký krížnik Exeter a vážne ho poškodil. Odvážne dorážanie zvyšných dvoch plavidiel sa ale vyplatilo. Po vyčerpaní väčšiny munície a paliva sa Admiral Graf Spee uchýlil do neutrálneho prístavu v Montevideu. Loď zablokovanú Britmi v ústí rieky La Plata sa 17. decembra 1939 nemecký veliteľ rozhodol vyhodiť do vzduchu.

Pri konštrukcii lode Admiral Graf Spee sa využili najkvalitnejšie materiály a najmodernejšie technológie, navyše patrila k prvým nemeckým lodiam s radarovým vybavením. Plastikové stavebnice bojových lodí nielen z druhej svetovej vojny istotne prispievajú k prehlbovaniu vedomostí z techniky a histórie záujemcov o lodné modelárstvo.

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 0


Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Koľko je 1 plus dva?
Položky označené * sú povinné

Hipparchos (Neregistrovaný užívateľ) 14.06.2013 19:48
Hipparchos

Len malá poznámočka: loď "Admiral Graf Spee" prekročila povolený výtlak 10 000 ton, podobne ako aj jej dve sesterské lode. len sa to Nemcom podarilo pred zvyškom sveta utajiť :) a tak Kriegsmarine získala 3 zaujímavé bojové lode trocha rozpačito zaradené do kategórie Panzerschiffe (= pancierové lode), ale v roku 1940 preklasifikované na "Schwere Kreuzer" (= ťažké krížniky). Ani jedna z troch lodí vojnu "neprežila", kým Graf Spee potopila vlastná posádka, o osud zvyšných dvoch sesterských lodí sa postaralo v roku 1945 britské letectvo.

Prihlásenie
 
 
Reklama