25.11.2011

Rozmýšľam, či komentár o serióznej talkshow patrí na Hobbyportal, keďže relácii tohto typu je na Slovensku tak málo, že ich sledovanie by sa ťažko dalo považovať za hobby. Ak dobre rátam, Lampa je jediná diskusná relácia na Slovensku, ktorá nie je vedená triviálnym spôsobom, kde nie sú pozývaní mainstreamoví speváci, ktorí prezradia „zaujímavé“ pikošky zo svojho života, ako napr. že sa majú všetci v kapele radi, napriek rozdielnym povahám, alebo ako nemajú radi cestovanie po turné spojené s nocovaním v hoteloch a ďalšie podobné klišé. Ako jediná slovenská talkshow, v ktorej sa diskutuje na netriviálne a zároveň zaujímavé témy, so zaujímavými hosťami (ktorí nemusia byť nevyhnutne verejne známi, ale z debaty je jasné, že ich slová majú myšlienku) sa stala Lampa (teraz Večer pod lampu, predtým Pod lampou). Lampa sa stala záchranným člnom pre inteligentného diváka, ktorý konečne vidí zmysel v tom, že si platí káblovku, zaprasenú všelijakými farmármi, Šeherezádami, či Judýniovými. Avšak, tento záchranný čln začína v ostatnom čase naberať vodu a jeho tvorcovia by si mali vstúpiť do svedomia, aby časom sám nešiel ku dnu.

Štefan Hríb v zápale diskusie

Štefan Hríb v zápale diskusie

Samozrejme, že táto relácia nemôže vyhovieť každému, moderuje ju pravicový novinár (čím sú ukrátení o rozvíjanie svojho svetonázoru ľavicoví intelektuáli, či národniari), vytýka sa jej tendenčnosť a takisto aj samotná osoba Štefana Hríba po rokoch v médiách vzbudzuje u mnohých antipatie. No nech je to ako chce, treba si priznať, že nikto iný v našej krajine sa o podobný projekt neusiluje (utorkový počin verejnoprávnej televízie Večer na tému je skôr ukážkovým príkladom novinárskeho prežívania, než snahy niečo tvoriť). Lampa napriek tomu, že je vedená inteligentným spôsobom, nie je určená len pre intelektuálov. V každom vydaní si môže každý jeden divák nájsť to svoje – nie je to len o ekonomike, politike, či spoločnosti, ale populárne sú aj vydania o vesmíre, športe, fyzike, či histórii.

Relácia sa začala vysielať už v roku 2004 (vtedy s názvom Pod lampou), na kanáloch verejnoprávnej televízie, no inteligentná debata asi začala niekomu v štátom ovládanej televízii vadiť a tak bola začiatkom roku 2007 zrušená. Návratu sa dočkala až v jesennej sezóne 2008, tentokrát v komerčnej televízii Joj Plus (pod názvom Lampa). Keďže samotný Hríb, čoby šéfredaktor časopisu .týždeň, predtým kritizoval činnosť finančných žralokov a jedni z nich (J&T) televíziu Joj vlastnia, minimálne jedno vydanie na túto tému bolo morálnou povinnosťou a tak do jedného z prvých vysielaní obnovenej relácie prišiel ako jediný odvážlivec Patrik Tkáč. Po zmene vlády v roku 2010 nastala situácia, keď Štefan Hríb prestal byť v STV nežiaducou osobou a tak bol umožnený návrat jeho relácie pod verejnoprávne krídla, tento raz pod názvom Večer pod lampou. Paradoxne, práve tento krok potvrdil toľkokrát omieľané ekonomické teórie, ktoré aj sám Hríb, čoby pravicový novinár ovláda a to predovšetkým, že súkromná osoba je lepším vlastníkom, ako štát. Bohužiaľ, pravidlo sa prejavilo aj na kvalite Lampy.

V inteligentnej diskusii si nájde miesto aj šport

V inteligentnej diskusii si nájde miesto aj šport

Najdôležitejším faktorom je vysielací čas. Je samozrejmé, že diskusná relácia ako Lampa, ktorá chce ísť do hĺbky, potrebuje viac, než necelú hodinku (ktorá by Adele Banášovej celkom vystačila) a preto Hríb dostal už v komerčnej Jojke štedrý časový priestor – cca 150 minút. Povedal by som, že to je asi maximálny čas, počas ktorého dokáže aj inteligentný človek udržať pozornosť. Avšak, čas vo verejnoprávnej televízii nie je taký drahý, ako v komerčnej (aspoň naoko) a tak sa Hríbovi podarilo vyjednať ďalšiu hodinu aj pol, teda dokopy má k dispozícii 240 minút vysielacieho času. A to je, ako sami uznáte, poriadny masaker, čo sa udržania pozornosti a schopnosti nezaspať týka. Nehovoriac o tom, že vysielania na Jojke bol viac súrodé, no teraz sa z relácie stáva doslova kaša. Síce, aj v telke u žralokov bolo úvodných pár minút venovaných aktuálnej, pálčivej téme (napr. v období postupu slovenských futbalistov na MS prišiel na úvodných pár minúť tréner Weiss) a po tom nasledovala hlavná téma. Avšak, v súčasnej podobe Lampy to vyzerá tak, že sa jej tvorcovia dokážu až príliš veľa odviazať. Relácia začína dokumentom, resp. krátkym filmom – kto neumrie dovtedy nudou, tak sa dočká prvej témy večera, keď cca po 90tich minútach nasleduje druhá téma večera. A to podotýkam, že vysielaný dokument a nasledujúce dve témy často navzájom vôbec nesúvisia – fyzikálna téma o rýchlosti svetla sa mixuje s diskusiou o viere a nasleduje futbal a podobne.

Vrcholom bola Lampa z minulého týždňa, ktorá výnimočne pripadla na 17. novembra. Úvodný dokumentárny film sa síce týkal hlavnej témy večera a aj nasledujúce dve diskusie sa týkali Nežnej revolúcie, avšak to celé bolo prerušené dokumentom o práve zomrelom disidentskom umelcovi, Martinovi „Magorovi“ Jirousovi. Tento dokument nenazval nikto z mojich rôznorodých priateľov inak, ako „opilecký dokument“. Chápem, že tvorcovia Lampy si tohto človeka vážia a chceli si uctiť jeho pamiatku, ale lepšie by bolo urobiť sólo vydanie, než ho horúcou ihlou zaradiť do vydania o Nežnej, kde sa to absolútne nehodilo. A bolo by toho viac… Mnohé hlasy verných priaznivcov hovoria, že nový formát sa im nepáči – je to nekonečná kaša. Milí autori Lampy, viem, že vo verejnoprávnej nie ste závislí od píplmetrov, avšak majte na mysli, že Lampu robíte aj pre divákov a nielen pre seba. Môže sa totiž budúci rok stať, že v STV-čke nebudete môcť zotrvať a hoc návrat do komerčnej televízie nie je vylúčený, takisto nie je vylúčené, že vám zo súčasných divákov mnoho nezostane. To vám, moji milí, hovorím ako váš priaznivec.

Hodnotenie
1/5 2/5 3/5 4/5 5/5
Počet hodnotení: 4


Anketa
Kde sa vám Lampa najviac páčila?
Náhodné články z aktuálnej sekcie Náhodné videá z aktuálnej sekcie

    V danej kategórii sa nenachádzajú žiadne videá.

Komentáre

Páči sa vám autorov štýl písania, stotožňujete sa s jeho názorom alebo si myslíte, že sa na vec pozerá zo zlého uhla a niečo mu uniká? Zapojte sa do diskusie a vyjadrite svoj názor!

nebude uverejnený
Alebo sa prihláste »
Zadajte frázu bez úvodzoviek. Táto kontrola sa zobrazuje iba užívateľom s vypnutým Javascriptom a slúži pre overenie, že nie ste automatizovaný robot.
Položky označené * sú povinné

Laddy (Neregistrovaný užívateľ) 17.12.2011 11:39
Laddy

Lampa... relácia kontroverzná, sám ju vnímam s pozitívnymi aj negatívnymi emóciami zároveň. Pozitívny sa mi zdá aj neformálny prístup k hosťom i celej relácii. Stiera sa tak rozdiel medzi "oficialitou" a "bežným životom", divák má pocit, že mimo kamier sa nedeje nič zásadné, čo by nevidel aj na kamere. Samozrejme, človek sa dozvie v Lampe zaujímavé veci. No a negatíva - to je práve ten nepriateľský Hríbov postoj k istým skupinám ľudí, najmä národovcom a ľavičiarom. OK, na súkromnej televízii nech si pozýva koho chce a ignoruje koho chce, ale na verejnoprávnej to nie je celkom kóšer. I keď - potom by relácia nebola taká uvoľnená a neformálna, keby tam boli pozývaní nielen politicky korektní oponenti typu Eda Chmelára, ale napríklad aj národoveckí intelektuáli ako trebárs Viliam Hornáček, či Eva Zelenayová. To by Hríb asi neuniesol. No, nič, ak je formátr dobrý, ale má svoje nedostatky, prečo nespraviť lepší, konkurenčný. Ja som už pre štyrmi rokmi začal tvoriť rozhovory so známymi i menej známymi osobnosťami na svojom blogu kovacik.bigbloger.lidovky.cz , vedel som položiť aj príjemné aj nepríjemné otázky a vedel som ich položiť podstatne širšiemu názorovému spektru ako Hríb. No a ešte tu máme reláciu Na margo na TV Patriot, ktorá tiež pomáha zviditeľňovať sa aj iným než kozmopolitno-pravicovým a kozmopolitno-ľavicovým názorom. Takže odpoveď je asi tu - ak nás Hríb irituje, skôr než ho kritizovať, treba, aby človek sám niečo urobil, ak môže, pre alternatívnu reláciu, blog apod. Ja som svoju ruku na pomoc už pridal.

Milan Švidroň 05.12.2011 10:23
Milan Švidroň
šumichrast napísal:

Čia je to kaša? Vaša, vaša...

Premenoval by som kašovitosť na hríbovitosť. Kto nechce, nech nepozerá, ale mne sa to páči. Aj keď mám tiež výhrady voči dĺžke relácie a iných detailoch, relácia, ako taká nie je zlá.

šumichrast (Neregistrovaný užívateľ) 29.11.2011 08:47
šumichrast
Ivan Nôta napísal:

Absolútny súhlas. Jeden z najvýstižnejších článkov, aké som v poslednej dobe čítal. Aj výstižné pomenovanie - kašovitosť.

Čia je to kaša? Vaša, vaša...

jemizle (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 16:23
jemizle

Prestaň s tou chudinou banáškou.

Jakub Nedoba 27.11.2011 14:29
Jakub Nedoba
dodo napísal:

Ten kto nazve dokument o Marinovi Jirousovi opileckym dokumentom a tvrdi, ze
tento dokument nemal nic spolocne zo 17. novembrom a jeho hodnotami, vyzera
prinajmensom smiesne. Ak sa uz navazam do temy, ktorej vobec nerozumiem nieje
na skodu zistit si v dnesnej internetovej dobe trosku viac o danej osobe.
Pretoze prave osoba Martina Jirousa alias Magora bola v minulom rezime drvena
a sikanovana za svoje nazory. Odsedel si par rokov ako politicky vazan v kriminale a jeho sikana pokracovala aj na slobode. Bol to clovek, ktory si stal za svojim aj v dobe kedy sa to velmi nenosilo a vyplyvali z toho nemile nasledky. Aj on vyznamnou mierou prispel k tomu co sa udialo v 89.( odporucam dokument Ceskej televizie - 13.komnata Martina Jirousa.)

Ja som nepisal nic proti osobe Martina Jirousa, ani nespochybnujem jeho aktivne postoje pocas minuleho rezimu. No dokument, ktory bol 17. novembra v Lampe odvysielany, bol prinajmensom netradicny, podla slov moderatora islo o studentsku pracu, v ktorej sa jeho autorka ocividne snazila o tazku alternativu. Ako aj vy sam uvadzate, o tejto osobnosti je aj iny dokument (z dielne ČT), ktory by bol dostojnejsi pre okamih daneho spomienkoveho vecera. Uvedeny dokument za opilecky oznacili moji osobni znami, a to ako 20-nici, tak aj 40-nici a dokonca aj jeden 60-nik - cize netvrdil by som, ze ti ludia sa tomu nerozumeju (ti starsi si tu dobu zazili, ti mladsi to studuju a nasledky mozu vidiet na tejto krajine dodnes).

dodo (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 13:49
dodo

Ten kto nazve dokument o Marinovi Jirousovi opileckym dokumentom a tvrdi, ze
tento dokument nemal nic spolocne zo 17. novembrom a jeho hodnotami, vyzera
prinajmensom smiesne. Ak sa uz navazam do temy, ktorej vobec nerozumiem nieje
na skodu zistit si v dnesnej internetovej dobe trosku viac o danej osobe.
Pretoze prave osoba Martina Jirousa alias Magora bola v minulom rezime drvena
a sikanovana za svoje nazory. Odsedel si par rokov ako politicky vazan v kriminale a jeho sikana pokracovala aj na slobode. Bol to clovek, ktory si stal za svojim aj v dobe kedy sa to velmi nenosilo a vyplyvali z toho nemile nasledky. Aj on vyznamnou mierou prispel k tomu co sa udialo v 89.( odporucam dokument Ceskej televizie - 13.komnata Martina Jirousa.)

Pavel (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 10:49
Pavel

mozte mi povedat ako moze vo verejnopravnom priestore dostavat taky siroky priestor takato sektarska oportunisticka "firmicka", ktora za peniaze danovych polatnikov (ktore uspesne dalej 'rozmnozuje' zverejnovanim relacie na svojom sukromnom webe za zmluvne nejasnych podmienok, ktore nechce prezradit) okrem ineho verejene v danej relacii vyjadril po posl. parlament. volbach, ze by bol najradsej keby uz ziadne ine volby nikdy neboli ? to si tento samozvany ponovembrovy revolucionar s mentalnou vybavou 'veriaceho fasistu ci komunistu' neuvedomuje, ze jeho politicko-stranicko-ideolog. agitka uz presahuje vsetky medze a akceptovatelnu mieru zdravej arogancie ?
///
na CT bezi diskusna relacia s Jilkovou, tak si napr. predstavujem zaujimavu diskusnu relaciu, kamaratsko-inkvizicny Klub Vzajomneho Suhlasu (alias Lampa) je pre mna uz dlhodobo nesledovatelny, hlavne pokial sa tyka politiky, ekonomiky a nabozenstva, pritom v jej zaciatkoch to byvala 1 z mojich (pokial mi to dovolili okolnosti a cas) pravidelne sledovanych a oblubenych relacii

Bodrík (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 10:48
Bodrík

Vyznávam iné hodnoty ako Hríb,ale uznávam ho a treba si tiež uvedomiť, že takýchto formátov je v krajine čierno-bieleho videnia sveta veľmi málo. Ak sa cíti byť silný v obhajovaní svojich postulátov, nemal by byť pre neho problém pozývať aj osobnosti z radov ľavicových intelektuálov, prípadne národniarov. Pre "nestranných" divákov by to mohlo mať tú správnu šťavu.

JanZ (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 10:22
JanZ

Lampa je najotvorenejsia diskusna relacia aku poznam. Stefan Hrib je chlap, a jeho fyzicno nehodnotim - nikdy nebude krasny ako baby, lebo ... je chlap. Kto chce tam krasu, nech pozera Judinyovu - co vsak tiez nie je bohvieco...
Hrib to vsak ma v hlave v poriadku - sposob ako dokaze od jednoduchych otazok prejst k zlozitejsim a ako dokaze k diskusii priviest aj opacne mysliacich je uzasny. A kto nechape, ako je tazke sa na kazdy druh ludskej cinnosti pripravovat, tak nech si to skusi. Najlepsie doma v kuchyni. Mozno nevydrzi ani 5 minut. Chapem aj rozdelenie relacie na bloky. Mojej vlastnej pozornosti to takto vyhovuje. A komu nie, tak nech pozera nieco ine. Ako jednoduche, ze?

Samuel (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 09:40
Samuel
malken napísal:

Lampu zásadne ignorujem, hoci sa tam možno sem tam ukáže aj niekto, kto by mohol stáť za pozornosť. Hlavnou príčinou je nesympatický, až odporný, jednostranný a arogantný moderátor a okruh hostí z toho istého hniezda. V diskusiách chýbala polemika, bez oponentov si prizvaní pritakávači hladili vzájomne svoje egá a robili propagandu svojim chlebodarcom. Ďakujem, neprosím.

It´s my opinion too.

Tosco (Neregistrovaný užívateľ) 27.11.2011 02:54
Tosco

lampa je dobre a pozeral by som ju kazdy vecer...skoro kazda tema ma bavi a aj ktora ma nebavi, ma zacne po chvili bavit - vdaka hribovi
naopak, starsne ma prestava bavit bielik v teme dna...uplne to do*ral, ked urazeny ziadal ospravedlnenie v primetime

krasny (Neregistrovaný užívateľ) 26.11.2011 23:17
krasny

S autorom plne súhlasím. Naviac polovinu vysielacieho času kamera sníma nekonečne mudry pohlad,mimiku Hriba sťa Sofokles,či Archimedes,alebo ako busta Lenina.

malken (Neregistrovaný užívateľ) 26.11.2011 23:04
malken

Lampu zásadne ignorujem, hoci sa tam možno sem tam ukáže aj niekto, kto by mohol stáť za pozornosť. Hlavnou príčinou je nesympatický, až odporný, jednostranný a arogantný moderátor a okruh hostí z toho istého hniezda. V diskusiách chýbala polemika, bez oponentov si prizvaní pritakávači hladili vzájomne svoje egá a robili propagandu svojim chlebodarcom. Ďakujem, neprosím.

grcator (Neregistrovaný užívateľ) 26.11.2011 23:04
grcator

pre nas co to pozerame offline na infernete su to v podstate ako keby zakazdym dva diely - ale priznam sa bez mucenia ze pozerat to nazivo cele naraz by som asi nevydrzal

Ivan Nôta 25.11.2011 20:15
Ivan Nôta

Absolútny súhlas. Jeden z najvýstižnejších článkov, aké som v poslednej dobe čítal. Aj výstižné pomenovanie - kašovitosť.

Prihlásenie
 
 
Reklama